بهاران

من به چشم های بی قرار تو قول می دهم،ریشه های ما به آب و شاخه های ما به آفتاب می رسد...ما دوباره سبز می شویم.

بهاران

من به چشم های بی قرار تو قول می دهم،ریشه های ما به آب و شاخه های ما به آفتاب می رسد...ما دوباره سبز می شویم.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

سخنی با استاندار جدید آقای اوسط هاشمی

شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۳۸ ب.ظ

 اوسط هاشمی


پس از کش و قوس های فراوان در طی سه ماه گذشته و مطرح شدن گزینه های فراوان از هر دو طیف سیاسی کشور و کشمکش جناه های محتلف بر سر نشاندن گزینه حود بر سر صندلی استانداری سیستان وبلوچستان بلاخره قرعه به  نام آقای علی اوسط هاشمی افتاد. البته باید این را دانست که انتظارات در استانی که بالا ترین نسبت رای را به آقای روحانی داده بود بسیار بالاست.اگرچه استان سیستان وبلوچستان با ظرفیت های فراوان اقتصادی و سیاسی در طی 34 سال گذشته عنوان محروم ترین استان کشور را یدک میکشد اما امید بر آن است تا در دولت تدبیر و امید این استان نمادی از فعالیت های دولت باشد و آقای هاشمی بتواند با حمایت گسترده ی دکتر روحانی و هیئت دولت ریشه ی بسیاری از مشکلات استان را بکند و اعتماد مردم را باز گرداند.ما هم به نوبه ی خود انتخاب آقای هاشمی را که یکی از فعالین مطرح وبا سابقه ی اصلاحات میباشد و سابقه ی طولانی در حوضه ی مدیریتی و سیاسی کشور دارد را به فال نیک میگیریم  و امیدواریم تا ایشان  تمام تلاش و تجربه خود را برای آبادی و عمران این استان به کار گیرد.

اکنون میخواهیم برخی از مشکلات ودغدغه های برجسته مردم استان را با ایشان در میان بگذاریم.

1.تیعیضات مذهبی و نژادی در استان:

شاید بزرگترین دغدغه ی اکثریت  مردم وجود تبعیض های نژادی و مذهبی در ادارات و مراکز افتصادی ,آموزشی ومدیریتی استان به نفع اقلیتی خاص در استان باشد که نارضایتی های فراوانی را در سطح استان بوجودآورده است .در اینجا از استاندار محترم تقاضا داریم تا در انتخاب مدیران خورد و کلان خود در استان و شهرستان ها شایسته سالاری و نسبت های قومیتی و مذهبی در منطقه را سر لوحه کار خود قرار دهند.

2.مسئله امنیت:

یکی دیگر از مهمترین و مشهود ترین معضلات منطقه و بالخصوص استان ما مسئله امنیت  است  با توجه به ایجاد گروهک های معاند در طی چند سال اخیر و ایجاد ناامنی در منطقه و ترور شخصیت های برجسته وسربازان بیگناه و همچنین گسترش جرایم سنگین دیگر از جمله سزقا های مسلحانه فراوان,گروگان گیری ,درگیری های قبیله ای, جابجایی مواد مخدر با مقادیر بالا,قاچاق سوخت و... که باعث شده است تا نام این استان به عنوان منطقه ای نا امن بر سر زبان ها بیفتد علتی برای محرومیت های شدید و عقب افتادگی های منطقه شود.بنابراین از استان دار محترم به عنوان نماینده دولت در استان خواستاریم تا توجهی ویژه به این مسئله داشته باشند.

3.محرومیت های اقتصادی :

جای تاسق است که استان سیستان و بلوچستان با داشتن  بیش از 1500 کیلومتر مرز خاکی با کشور های افغانستان و پاکستان و داشتن 300 کیلومتر مرز آبی با ذزیای عمان وآبهای بین المللی و وجود ظرفیت های متنوع از جمله : ظرفیت های معدنی مس, سیمان ,گرانیت و .. ظرفست های کشاورزی بی نظیر از قبیل آنکه  یکی از بزرگترین تولید کننده های خرما,غلات,پسته,انگور و مرکبات کشور میباشد,ظزفیت های توریستی و گردشگری فراوان با داشتن هزاران اثر تاریخی  ثبت شده در آثار ملی و جهانی که میتواند سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کند و ظرفیت های در آمد زایی بیشمار دیگر .. جزء محرومترین مناطق کشور قرار گیرد. شاید بتوان با تشکیل  یک کارگروه اقتصادی ویژه برای شناسایی ظزفیت های سرمایه گذاری و اقتصادی و بکار گیری افراد با تجربه و دلسوز برای استفاده بهینه از این توانایی ها اندکی از این عقب افتادگی ها و محرومیت های استان را جبران کرد.

4.عدم آزادی های فرهنگی:

یکی دیگر از نارضایتی های  مردم  عدم آزائی های فرهنگی در چارچوب قانون و اجرا نشدن اصل های مهم قانون اساسی از جمله:


اصل 9 : در جمهوری اسلامی ایران، آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت اراضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است. هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی، به استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و تمامیت ارضی ایران کمترین خدشه‏ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادیهای مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.

 

اصل 12: دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنی‌عشری است و این اصل الی‏الابد غیر قابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه‏ها رسمیت دارند و در هر منطقه‏ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود، با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب.


اصل 15 : زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.


اصل 19 : مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.


اصل 26 : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت.


 مردم این استان نیز خواستار آزادی در چارچوب قانون هستند و همچنین ما خواهان اجرای تعهداتی هستیم که آقای دکتر روحانی قبل از انتخابات در خوضه  اقلیت های قومی و مذهبی مطرح کردند.


1: تدوین قوانین لازم برای اجرای کامل قانون اساسی به‌ویژه اصول ٣، ١٢، ١٥، ١٩، ٢٢ و... دردولت تدبیر وامید به منظور رفع  تبعیض.

 

2:مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت‌های کلان کشور و اجرای اصل شایسته‌سالاری در همه سطوح سیاسی-اداری به گونه‌ای که تمامی شهروندان و هم‌میهنان در شرایط یکسان امکان مشارکت و تصدی در کلیه سطوح تا عضویت کابینه را داشته باشند

.

3:انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور و حمایت تقویت و تفویض اختیار و واگذاری امور اجرایی محلی و  منطقه‌ای  به آنان در قالب سیاست‌های عمومی دولت

.

4: تدریس زبان مادری ایرانیان (کردی، آذری، عربی و...) بطور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها دراجرای کامل اصل 15 قانون اساسی

.

5:تقویت فرهنگ و ادبیات اقوام ایرانی و پیشگیری از زوال آنان به‌منظور حفظ و نگهداشت این میراث کهن ایرانی

.

6: رعایت حقوق پیروان سایر ادیان و مذاهب و عدم دخالت در امور دینی و مذهبی آنان با تأمین آزادی در عقاید دینی و مذهبی و ایجاد امکان اجرای آداب و فرایض دینی مذهبی آنان در شرایط یکسان

.

7: انجام مطالعات علمی و تدوین برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت در بخش‌های زیر بنایی، عمرانی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی در مناطق محروم و مرزی به‌ویژه استان‌های درگیر در جنگ تحمیلی با اختصاص بودجه‌های جهشی به‌منظور جبران عقب ماندگی‌ها

.

8:رفع تبعیضات ناروا در همه ابعاد و اشکال آن

.

9:تغییر نگاه امنیتی نسبت به اقوام و فرهنگ‌های ایرانی و تبدیل ساختار و روش‌های سیاسی-امنیتی به نظام مدیریت علمی و کارآمد، به‌منظور استفاده بهینه از منابع بکر و سرشار مادی و انسانی این مناطق

.

10:واگذاری مسئوولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم به یکی از معاونین رئیس جمهور برای تحقق بندهای نه گانه فوق.

 

به هر حال قصد بر آن نیست که که استاندار را هنوز نیامده مورد هجوم انتقادها ومشکلات قرار دهیم بلکه نیت ما حمایت همه جانبه از آقای هاشمی  در راستای اجرای قانون و آبادانی استان و ایران اسلامی است.

ذرحالی که بسیاری از گروه های مهالف در داخل و خارج از استان انتخاب ایشان را اشتباه دانسته و ایشان را فردی تندرو میدانند اما مردم استان و نمایندگان مجلس و چهره های سزشناس و تاثیر گذار از جمله مولانا عبدالحمید  رهبر دینی اهل سنت منطقه حمایت کامل خود را از ایشان اعلام کرده وما نیز امیدواریم تا با این همدلی ایجاد شده سرنوشتی زیبا برای پهناورترین استان کشور پیش رو داشته باشیم.

شایذ باید گفت که اولویت کاری ایشان انتخاب فرماندار و بخشدار های شایسته و بومی و دلسوز برای شهرهای استان و پاکسازی ادارات از افراد نالایقی که به طرق مختلف بر سز کار آمده اند.

 

به امید فردایی روشن...


نویسنده:اسماعیل حسین بر

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی