بهاران

من به چشم های بی قرار تو قول می دهم،ریشه های ما به آب و شاخه های ما به آفتاب می رسد...ما دوباره سبز می شویم.

بهاران

من به چشم های بی قرار تو قول می دهم،ریشه های ما به آب و شاخه های ما به آفتاب می رسد...ما دوباره سبز می شویم.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

توسعه جامع استانی با محوریت شاخص های طبیعی

سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۱۲ ب.ظ

پس از هشت سال قحط سالی پروژه های اقتصادی و توسعه عمرانی در سیستان و بلوچستان و بالاخص منطقه بلوچستان در زمانه ی حکمرانی دولت کریمه،مردم این استان با هزاران امید رای به دولت  تدبیر و امید دادند تا شاید روزنه ای رو به سوی امنیت و توسعه ای پایدار بیابند.و اینک با استقرار دولت جناب دکتر روحانی،مهندس هاشمی به عنوان نماینده عالی دولت در استان سعی بر بنای پایه های توسعه ای جامع و پایدار در استان دارد.

سرزمینی که استعداد های بسیاری در آن نهفته است که در صدر آنها توان و قابلیت های انسانی و اجتماعی است و پس از آن موقعیت های بسیار در ظرفیت های اقتصادی است.اما نکته ای که ما سعی بر تاکید آن داریم این است که همواره بهترین زمینه برای توسعه اقتصاد یک منطقه سرمایه گذاری در ظرفیت های طبیعی آن منطقه است.به طور مثال کشوری همچون ترکیه که ظرفیت های گردشگری فراوانی دارد،تلاش زیادی در گسترش آن و جذب گردشگران خارجی انجام می دهد به طوری در آمد حاصل این صنعت حجم قابل توجهی از بودجه کشور را شامل می شود.یا در ایالت هایی همچون آیووا و نبراسکا در آمریکا که زمینه های کشاورزی فراوانی دارند سرمایه گذاری فراوانی روی کشاورزی صورت می گیرد.

در سیستان و بلوچستان هم دامداری و کشاورزی سنت مردمی است که با وجود خشکسالی های پی در پی در سالیان گذشته کوشش در حفظ آن داشته اند.س و ب با داشتن تنوع آب و هوایی از پهنای دشت سیستان تا ارتفاع قله های تفتان و سواحل همیشه بهار مکران زمینه کشت انواع درختان سردسیری و گرمسیری و محصولات زراعی در فصول مختلف سال را دارا می باشد.

هرچند این استان از لحاظ میزان بارندگی سالیانه از استان های کم و خشک و نیمه خشک کشور به حساب می آید اما پراکندگی جمعیت و سکونت در کنار قنات های پر آب و رودخانه های فصلی و دائمی زمینه کشاورزی را فراهم نموده است.از طرفی وجود زمین های مسطح و حاصلخیز فراوان در سیستان و بخصوص در مرکز و جنوب استان این امکان را فراهم آورده تا کشت محصولات زراعی و کشاورزی در سطوح بالا و هکتار های وسیع صورت گیرد تا هم بهره وری بیشتری داشته باشد و هم آبیاری و برداشت راحت تر صورت گیرد. زمین های زیر کشت فراوان انگور در سیستان و گوهرکوه خاش باغات بزرگ پسته در گوهرکوه و نخلستان های وسیع سراوان و سوران و نهال کاری درختچه های موز در پهنای وسیع رودخانه پیشن و سرباز از برنامه های موفق اجرا شده در استان  است که اکثریت توسط خود مردم صودت گرفته است.

خرمای سراوان یکی از  مرغوب ترین و با کیفیت ترین خرماهای جهان است کع قابلیت صادرات به کشورهای مختلفشرق و غرب را دارا می باشد در صورتیکه امکانات و کارگاه های مناسب با تجهیزات پیشرفته جهت بسته بندی های استاندارد احداث شود که نیازمند حمایت دولت و مسئولین است.

شهستان های سرباز و چابهار می تواند به عنوان یکی از قطب های تولید میوه های گرمسیری همجون موز،انبه،نارگیل،پاپایا و ... باشد در صورتی که زمین ها و باغات وسیع در اختیار مردم گداشته شود تا به صورت گستره تکثیر و پرورش داده شوند.

اما نکته مهم در این باب جهش بزرگ از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی است.چیزی که می تواند یک انقلاب در کشاورزی منطقه باشد.استفاده از روش های نوین آبیاری همچون آبیاری تحت فشار،قطره ای،بارانی و ... و استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مدرن کاشت و برداشت محصولات زراعی و کشاورزی و یا حتی انجام اصلاحات ژنتیکی گیاهان و بوته ها در آزمایشگاه های مجهز می تواند درآمد های بالایی را برای مردم و دولت کسب کند.

پای دیگر این توسعه دامداری است.سنتی که ریشه در فرهنگ دیرینه مردم بلوچ و سیستانی دارد از مانی که زندگی عشایری و کوچ نشینی داشتند تا کنون که رو به شهر نشینی آورده اند.هرچند در دهه حاظر با گسترش زندگی شهرنشینی و فاصله گرفتن مردم از سنت های پیشین جای دامداری در زندگی نسل جدید تا حدودی خالی است. اما می توان با آمیختن تجربیات و تجهیزات دنیای مدرن با سنت های پیشین بار دیگر پای دامداری را به زندگی مردم باز کرد تا هم کمکی به اقتصاد رو افول منطقه کرد و هم خاطرات گذشته را زنده کرد.

زمینه ها و ظرفیت های طبیعی بسیاری برای سرمایه گذاری وجود دارد از جمله شناسایی و تکثیر و پرورش گیاهان دارویی،بوته های رنگ زا،چوب های تزئینی،صنعت ماهیگیری،گردشگری و ... که سعی ما تاکید بر احیای دو سنت دیرینه مردم این سرزمین(کشاورزی و دامداری) به روش های مدرن و با بهره وری بالا بود.

اما بدون شک این برنامه های عملی نخواهد شد مگر با برنامه ریزی های کلان و جامع و تلاش و همت مسئولین استانی و محلی و مردم.

"به امید فردایی روشن"

اسماعیل حسین بر-بلوچستان

۲۵ آذر ۱۳۹۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی