بهاران

من به چشم های بی قرار تو قول می دهم،ریشه های ما به آب و شاخه های ما به آفتاب می رسد...ما دوباره سبز می شویم.

بهاران

من به چشم های بی قرار تو قول می دهم،ریشه های ما به آب و شاخه های ما به آفتاب می رسد...ما دوباره سبز می شویم.

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

سال ۹۳ سالی پرفراز و نشیب برای سیستان و بلوچستان،سالی پر از اتفاقات تلخ و شیرین.سالی که آغازی شده است برای توسعه ی پایدار اقتصادی و سیاسی پهناورترین استان ایران.

فهرستی که پیش روست اسامی تعدادی از برجسته ترین اشخاص حقیقی و حقوقی مطرح در استان است که براساس حوادث رخ داده در یک سال گذشته و واکنش ها و موضع گیری های آنها در این مسایل و یا تلاش های آنها درجهت تحقق عدالت اجتماعی و توسعه سیاسی و اقتصادی منطقه،در این لیست جای گرفته اند.

۱_مولوی عبدالحمید.

ایشان را شاید بتوان رهبر سیاسی و مذهبی اهل سنت ایران نامید.تلاش های او در جهت ریشه کن کردن حرکت های مسلحانه و افراط گرایانه و ایجاد فضای گفتمان در جامعه، میانجیگری او برای آزادی مرزبانان به گروگان گرفته شده ،و همچنین تلاش های بی وقفه ایشان در جهت تحقق حقوق اهل سنت ایران،ایجاد صلح و دوستی بین اقوام مختلف منطقه که سالها درگیر بودند.باعث شد تا او نه تنها به عنوان یک رهبر مذهبی بلکه به عنوان یک رجل سیاسی و یک فعال حقوق  بشر مطرح گردد و جایزه تلاشگر ویژه حقوق بشر ایران را دریافت کند.

۲_مهندس علی اوسط هاشمی.

تلاش های  استاندار محبوب سیستان و بلوچستان برای رونق سیاسی و اقتصادی استان طی بیش از یک سال گذشته او را به یک چهره محبوب در استان مبدل ساخته است.کلنگ زنی قطب سوم خودرو سازی کشور در چابهار، اختصاص بوده برای پروژه گاز رسانی استان،پروژه های گسترده آب رسانی قطره ای و بارانی،توسعه بندر چابهار، شروع ساخت بزرگترین کارخانه فولاد شرق، پتروشیمی ایرانشهر و چابهار و... و... از خدمات ارزشمند مهندسهاشمی برای ایجاد توسعه پایداری است که استان را نقشی ملی بخشد.

۳_حسین علی شهریاری.

دکتر شهریاری نماینده سه دوره  زاهدان در مجلس شورای اسلامی و از شخصیتهای شناخته شده در سطح استان است.وی جراح و متخصص چشم است و سابقه علمی درخشانی دارد اما ورود وی به عرصه سیاست محبوبیت وی راخدشه دار کرد.وی پس از آزادی مرزبانان به گروگان گرفته شده با میانجیگری مولوی عبدالحمید در صحن علنی مجلس گفت:"اینها عزیزان مارا خودشان می برند،خودشان شهید می کنند و خودشان هم می آورند" با کنایه اتهامات را متوجه طیف مسجد مکی کرد.که با واکنش بسیاری مواجه شد.وی همچنین از امضا کنندگان استیضاح دکتر فرجی دانا و از منتقدان سرسخت دولت روحانی است.

۴_مرحوم مولوی احمد نارویی.

مرحوم مولوی احمد گرچه در آخرین روزهای سال ۹۳ به دیار باقی شتافت اما داغ از دست دادن یکی از برجسته ترین شخصیت های سیاسی و مذهبی استان همچنان بر جان مردم تازه است.وفات نایب امام جمعه زاهدان و معاون دارلعلوم زاهدان آنچنان بر مردم منطقه دردناک بود که تا روزها پس تشییع جنازه هزاران نفری این عالم برجسته همچنان بحث داغ کاربران شبکه های اجتماعی در استان بود.

۵_هدایت الله میرمرادزهی.

مهندس میرمرادزهی نماینده دو دوره  شهرستان سراوان در مجلس شورای اسلامی است.ناکار آمدی وی در تحقق خواسته های مردم حوضه استحفاضیه اش در این دوره نارضایتی های بسیاری را سبب شده است،اما مسعله ای که باعث واکنش های بسیار نسبت به وی شد،طرح مسعله تقسیم بلوچستان و نزدیکی وی با گروه های افراطی  اصولگرا بود.

۶_سعید اربابی.

نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و از حامیان دولت در استان است.واکنش های وی به حذف نام بلوچستان از بسیاری از سربرگ های ادارات و وب سایت های سازمان های دولتی و خبری و تذکر به وزیر کشور در این خصوص  و همچنین تلاش های وی ژه ایشان برای آبادانی شهر و استان خویش باعث محبوبیت وی در سطح استان شده است.

۷_حمیرا ریگی.

خانم ریگی در فروردین ماه سال ۹۳ به عنوان اولین فرماندار زن استان سیستان و بلوچستان انتخاب شد.انتخاب وی با واکنش های متفاوتی از طیف های متفاوت جامعه همراه بود.اما کارنامه اجرایی وی در این یک سال گذشته نشاندهنده توانایی های اجرایی وی می باشد.

۸_سید باقر حسینی.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی و از اصولگرایان محافظه کار است.اظهارات جنجالی وی پس از شهادت معلم سیستانی در قسمت جنوب بلوچستان که گفته بود:"اگر نبودند بچه های سیستانی،بلوچستان هیچ وقت رشد نمیکرد.اگر امروز بچه های بلوچستان رشد علمی دارند به برکت بچه های سیستان است" و جملاتی شنیع تر که از ذکر آنها معذوریم...این سخنان از وی چهره ای منفور در جامعه ساخت.

۹_حجت الاسلام سلیمانی.

نماینده رهبری در استان و بی شک شخص اول  استان.اظهارات گاه و بی گاه  حاج آقای سلیمانی در موضوعات مختلف با واکنش های گوناگون فعالان سیاسی و اجتماعی مواجه شده است.اما به هرحال او نماینده عالی رهبر است و نفوذ وی در دستگاه های اجرایی و نظامی و اطلاعاتی و... نشان دهنده تاثیر بسیار وی در وضع موجود جامعه است.

۱۰_عبدالاحد پاکباز.

مخترع موفق سراوانی در عرصه هوافضا.کسب جایزه بهترین طراح سیستم  یکپارچه سازی توسط تیم رباتیک هوایی مکران از جمهوری اسلامی و تنها نماینده خاورمیانه در بزرگترین و طولانی ترین رقابت های بین المللی رباتیک هوایی چین،افتخاری بس برای منطقه سیستان و بلوچستان  است.وی پیش از این نیز در مسابقاتی همچونمسابقات هوافضای دانشگاه امیر کبیر، مسابقات رباتیک هوایی صنعتی شریف،مسابقات بین المللی رباتیک ایران open 2014  حایز مقام ها و افتخارات بسیاری شده است.

اسماعیل حسین بر

29 اسفند 1393

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی